Додаток до листа МОН
від 30.08.2024 1.1/15776-24
ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів
у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році
11. ФІЗИЧНА
КУЛЬТУРА
Метою освітньої
галузі «Фізична культура» є гармонійний фізичний розвиток особистості учня / учениці, підвищення функціональних можливостей організму, удосконалення життєво необхідних рухових
умінь і навичок, розширення рухового досвіду через формування стійкої мотивації
учнів до занять фізичною культурою і спортом.
Не
рекомендовано планувати проведення уроків з фізичної культури у спортивній залі
для двох і більше класів одночасно (Санітарний регламент для закладів загальної
середньої освіти, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України 25
вересня 2020 року № 2205, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України, 10
листопада 2020 року, за № 1111/35394). В одній спортивній залі чи на майданчику
для забезпечення безпеки учнівства за потреби
можуть перебувати учні / учениці,
які належать до однієї вікової
групи. Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на
відкритому повітрі.
Відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи
для занять на уроках
фізичної культури, затвердженої наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009
р. за № 518/674 учні / учениці
розподіляються на основну,
підготовчу та спеціальну медичні групи.
Для основної
медичної групи навчання
проводять у повному
обсязі згідно з навчальними
програмами з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.
Учні /
учениці, які за станом здоров’я належать до підготовчої медичної групи,
відвідують обов’язкові уроки фізичної культури та опановують навчальний
матеріал відповідно до вимог цієї навчальної програми. Участь у змаганнях – за
додатковим дозволом лікаря.
активності.
Державний
стандарт спонукає вчительство працювати на засадах особистісно-орієнтованої
моделі освіти, у рамках якої заклад освіти максимально враховує права дитини,
її здібності, потреби та інтереси, на практиці реалізуючи принцип
дитиноцентризму.
Виконуючи завдання
навчального предмета, учительство реалізує вимоги до
обов’язкових результатів навчання освітньої галузі «Фізична культура»,
зазначених в додатку 22 Державного стандарту базової середньої освіти, які
передбачають, що учень / учениця:
формує власну
психічну та соціально-психологічну сфери особистості засобами фізичного
виховання;
усвідомлює начення
фізичної / рухової
активності для підтримання стану здоров’я та задоволення в процесі фізичного виховання.
Варто звернути
увагу, що засоби фізичної культури не є основою для оцінювання освітніх
досягнень. Пішли в минуле нормативи фізичної підготовленості, оцінки за техніку
виконання елементів варіативних модулів. Натомість освітній процес спрамований
на формування фізично-розвиненої
особистості, яка володіє життєво необхідними руховими уміннями та навичками,
оптимальними способами виконання фізичних вправ, свідомо ставиться до фізичної
активності і веде активний спосіб життя.
Для підвищення
рухової активності здобувачів освіти важливо впроваджувати в позаурочну
діяльність факультативну, гурткову та секційну роботу з оздоровчої фізичної
культури. Також заклад освіти може збільшити тривалість великої перерви на 10
хвилин, щоб мати змогу проводити в цей час різні види рухової активності
(флешмоби, спортивні та рухливі ігри, челенджі, руханки, квести тощо).
Під час вивчення інваріантного модуля «Теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка» важливо звернути увагу на вивчення тем: «Основи волонтерської діяльності», «Цінності спорту та принципи чесної гри». Крім того, у зв’язку з переходом школи на профільне навчання одним із найважливіших напрямів у діяльності не лише класного керівника, а й кожного вчителя є проведення профорієнтаційної роботи.
Урок фізичної культури має проводитися із дотриманням санітарно- гігієнічних, психолого-фізіологічних, дидактичних, виховних вимог, забезпечувати реалізацію принципів фізичного виховання (безперервності процесу фізичного виховання, системного чергування навантажень і відпочинку, поступового підвищення навчально-тренувальних впливів, адаптивного збалансування динаміки навантажень, циклічності побудови занять).
Зміні підлягає
традиційна методика проведення уроку, за якої діями вчителя / вчительки
регламентувалося все: кількість повторень, темп, частота, амплітуда рухів,
техніка виконання тощо, що не мотивує дітей до активного навчання, перешкоджає
самореалізації, вияву творчості, формуванню компетентностей. Саме тому необхідно
переходити до реальної
індивідуалізації навчання. Цьому сприяють можливості індивідуального
вибору варіативних модулів на кожному
уроці, використання навчального матеріалу різного ступеня складності за змістом, самостійний
вибір учнями / ученицями кількості повторень, амплітуди, темпу виконання тощо
відповідно до їхніх інтересів і можливостей. Зміна методичних прийомів
сприятиме формуванню компетентностей та здатностей їх застосовувати в різних
життєвих ситуаціях і вимагає від вчителя / вчительки застосування відповідних
педагогічних технологій використання засобів
фізичного виховання, фізкультурно-оздоровчої та ігрової
діяльності.
Оцінювання має бути зорієнтованим на очікувані результати навчання, передбачені навчальною програмою, а також на
оцінювання рівня сформованості компетентностей учнівства.
Основною ланкою
в системі оцінювання результатів навчання з фізичної культури є поточний
контроль, який проводять систематично з метою
встановлення рівнів опанування навчального матеріалу
та здійснення корегування
щодо застосовуваних технологій навчання. Основна
функція поточного контролю – навчальна.
Оцінку за семестр ставлять
за результатами поточного (формувального) оцінювання та контролю загальних результатів. Річне оцінювання
здійснюють на підставі
загальних оцінок результатів навчання за І та ІІ семестри.
Оцінювання навчальних досягнень учнівства з особливими освітніми потребами здійснюють відповідно до індивідуальної програми розвитку, де зазначено труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я, що можуть впливати на ефективність застосування певних форм оцінювання. Вибір форм оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють індивідуально з обов’язковим урахуванням їхніх можливостей функціонування, життєдіяльності та здоров’я.
Під час оцінювання рівня сформованості компетентностей учнівства з особливими освітніми потребами вилучають ті складники (знання, уміння, види діяльності та інше), опанування якими є утрудненим або неможливим для учня / учениці з огляду на труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров'я.
У процесі навчання об’єктом оцінювання є діяльність учня / учениці для досягнення цілей навчання. Отже, розроблення освітньої цілі є основою всіх видів оцінювання. Оцінювання може виміряти, на якому рівні досягнута ціль. Це можливо за умови, що ціль є вимірюваною. Важливим є ознайомлення учнівства з критеріями до початку виконання завдання, а також представлення критеріїв у вигляді градації – опису різних рівнів досягнення очікуваного результату. Що конкретніше сформульовані критерії, то зрозумілішою для учнів / учениць є діяльність щодо успішного виконання завдання.
Формувальне оцінювання уможливлює відстеження вчителем / учителькою процесу просування учня / учениці до освітніх цілей, корегування освітнього процесу на ранніх етапах, а учневі / учениці – усвідомлення більш високої відповідальності за самоосвіту.
Домашні завдання для самостійного виконання фізичних вправ учні / учениці
отримують на уроках фізичної культури. Вони мають бути спрямовані на формування
компетентностей, підвищення рухового режиму у вільний час, досягнення рекреаційно-оздоровчого ефекту.
Учні / учениці можуть
узгоджувати із учителем / учителькою індивідуальну програму самостійних занять в позанавчальний час з різних
варіативних модулів чи інших, безпечних
видів рухової активності.
У разі відставання у функціональних можливостях організму і фізичному розвитку вчитель / учителька
складає індивідуальну програму фізкультурно- оздоровчих занять, де вказує
завдання занять, фізичні вправи, послідовність їх виконання, кількість
повторень, інтервали відпочинку, засоби самоконтролю, відмітки про виконання
завдання. Самостійні заняття за індивідуальною програмою можуть бути враховані
під час оцінювання.
Організація дистанційної роботи
вчителя / учительки
фізичної культури в умовах воєнного
стану та карантинних обмежень.
Учителю / вчительці потрібно
пересвідчитись, що він / вона технічно готовий(а) до праці на обраній платформі, провести пробний урок з колегами, скласти графік онлайн-зустрічей
з учнями й ученицями, створити групу або спільноту з учнівством у зручному
месенджері та повідомити про дату і час занять.
Учні й учениці мають опрацьовувати
навчальні матеріали для опановування відповідними компетентностями та
досягнення передбачених результатів навчання й фізичного виховання,
дотримуючись принципу академічної доброчесності.
Зі свого боку, батьки зобов’язані
забезпечити належні умови для навчання, сприяти виконанню дитиною завдань та досягненню передбачених результатів.
Перед початком роботи бажано зробити
онлайн-конференцію з учнями та їхніми батьками, обговорити форми співпраці та
інші організаційні питання, скоординувати роботу всіх у зручному форматі.
Для додаткової мотивації можна організувати відеочеленджі (учні й учениці самостійно можуть запропонувати ідею й реалізувати челендж) та онлайн-змагання (де відбувається розподіл учнівства на групи складності, рівні підготовленості, номінації тощо). Головна мета – підвищити мотивацію займатися й надалі.
Під час організації дистанційного навчання вчителю / вчительці необхідно врахувати:
Кожну вправу потрібно починати в
повільному темпі та з невеликою амплітудою рухів з поступовим її збільшенням. Між серіями з 2–3 вправ (для
силових вправ – після кожного) виконують вправи на розслаблення або повільний
біг (20–30 с).
Дозування фізичних вправ, тобто збільшення або зменшення їх інтенсивності, забезпечують зміною амплітуди рухів, прискоренням або вповільненням темпу, збільшенням або зменшенням числа повторень вправ, включенням в роботу більшого або меншого числа м'язових груп, збільшенням або скороченням пауз для відпочинку.
Ранкову гігієнічну гімнастику можна поєднувати з самомасажем і загартовуванням організму. Відразу ж після виконання комплексу рекомендовано зробити самомасаж основних м'язових груп ніг, тулуба й рук і виконати водні процедури з урахуванням правил і принципів загартовування.
Фізичні вправи
протягом дня забезпечують попередження стомлення,
сприяють підтримці працездатності тощо. Вправи виконують у перервах між заняттями з інших предметів.
· забезпечити відповідний рівень допомоги та підтримки самостійної роботи
учнівства;
· допомогти сформувати перелік вправ, і скласти комплекси для загального
фізичного розвитку, розвитку окремих груп м’язів та основних фізичних якостей;
· запропонувати підбір окремих вправ та комплексів вправ із використанням
дрібного інвентарю: амортизатори, джгути, еспандери, гантелі та інше;
· розробити і запропонувати учням й ученицям доступну систему моніторингу
розвитку фізичних якостей.
Наприкінці кожної чверті в освітньому закладі
проводять фізкультурно-
оздоровчі масові заходи (ігри, змагання, челенджі, квести, флешмоби, наприклад
«Всеукраїнські шкільні ліги «Пліч-о-пліч», «Ліги здорової України», «Активні
парки – локації здорової України», тощо), які охоплюють усіх учнів / учениць і спрямовані на закріплення та
вдосконалення вивчених варіативних модулів. Частини фізкультурно-оздоровчих
заходів можна проводити в режимі уроку з фізичної культури.
Доцільно до проведення масових фізкультурно-оздоровчих
заходів долучати батьків (інших членів родини) як учасників і глядачів. Фізкультурно-оздоровча діяльність учнів та учениць є важливим
чинником формування їх компетентностей, підвищення мотивації до занять фізичною
активністю.
Фізкультурно-оздоровча діяльність
учнівства в певному виді фізичної активності (варіативному модулі) може
передбачати кілька етапів. Це дозволить сформувати зацікавленість, стійку
мотивацію, сталу звичку до занять фізичною активністю.
Під час організації
фізкультурно-оздоровчої діяльності учні та учениці можуть бути залучені не лише
як учасники, але і як організатори, інструктори, консультанти, сценаристи,
судді, волонтери, ведучі, асистенти, хронометристи, секретарі, оператори,
журналісти тощо.
Методичні та практичні поради
вчителю / вчительці фізичної культури розміщені на сайті Державної наукової
установи «Інститут модернізації змісту освіти» («Освітня галузь «Фізична
культура»): поради, документи, досвід роботи» і доступні за покликанням: https://imzo.gov.ua/osvitnia-haluz- fizychna-kul-tura-porady-dokumenty-dosvid-roboty/
_______________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар